Valokuvaajia

 

Ansel Adams

AnselAdams

Ansel Adams oli valokuvaaja ja ympäristönsuojelija. Hänen keskeisin aihe oli mustavalkoiset luontokuvat. Kuvissa on hyvin usein voimakas kontrasti valon ja varjon välillä. Pimeässäkin otetut kuvat ovat yksityiskohtaisia ja sisältävät sekä voimakkaita vaaleita, että tumman sävyjä.

Sommittelu kuvissa on aina mielyttävä ja perinteinen. Jos kohteena on puu, se on lähes aina kokonaan rajattu kuvaan. Maisemakuvien rajaus vaihtelee kuvittain, mutta niissä on samoja ominaisuuksia. Harvoin kuvissa on paljoa taivasta tai avaria alueita. Rajaus on toisinaan ahdas ja kuvat ovat laidasta laitaan täynnä puita, kallioita, pilviä ja vesistöjä.

Annie Leibovitz

AnnieLeibovitzAnnie Leibovitz on muotokuva-valokuvaaja, jolla on omalaatuinen tyyli kuvissaan. Hänen kuvauskohteinaan hänellä usein ovat Hollywood näyttelijät, muusikot, urheilijat ym. tunnetut henkilöt. Hän kuvaa myös näyttelijöitä, jotka esittävät elokuviensa roolihahmoja.

Kuvissa ihmisten kasvot on hyvin valaistu. Valonlähteinä toimivat luonnonvalo, keinovalo tai studio valaistus. Studiovalaistuksen varjoja varsinkin elokuvahahmoja kuvatessa on valaistettu, poistaen vahvat varjot varsinkin kasvoilta.Sommittelu vaihtelee kuvan tarkoituksen mukaan, erikoislähikuvista laajaan kokokuvaan. Yleensä kuvat ovat puolikuva rajattuja.

Brassaï

BrassaiRanskassa uransa tehnyt Brassaï, oikealta nimeltään Gyula Halász, oli unkarilainen taiteilija, jonka kuvauksen kohteina olivat Pariisin yössä elävät ihmiset. Tästä syystä monet hänen kuvansa on otettu pimeissä tiloissa, tehden kuvaamisesta haastavaa.

Valon ja varjon kontrasti on vahva ja mustavalkoisuus sekä yön pimeys korostavat tätä. Katuvalot toisinaan ovat kirkkaita ja teräviä siluetin luojia, toisinaan pehmeitä sävyjen valaisijoita. Usva ja pölypilvet hajoittavat monissa kuvissa valoa ympärillään, luoden omalaatuisen tunnelman. Sommittelussa huomaa, että usein kuvassa huomion kiinnittävät kohteet, kuten korkeat rakennelmat ja esineet sekä kuvan kohteena olevat ihmiset on sijoitettu kuvien sivuille pitkäsuorasti. Rajaus määrittyy myös sen mukaan, tahdotaanko kuvassa keskittyä pitkiin varjoihin vai valonlähteisiin.

Henri Cartier-Bresson

HenriCartierBressonRanskalainen valokuvajournalisti, joka on kuvannut historiallisia hetkiä ja tapahtumia ja oli 1900-luvun tunnetuimpia valokuvataiteilijoita. Cartier-Bressonin kuvat olivat toisinaan hyvin sponttaaneja, joka näykyy kuvissa, joissa joku on liikkunut lujaa kuvaa ottaessa. Kohteina esiintyy usein kaupungin elämää ja sen ihmisiä.

Valaisu kuvissa on vaihtelevaa. Pää valonlähde on luonnonvalo tai tilanteessa muodostunut keinovalo. Kuvissa on usein useampi kiintopiste, joiden sommittelu vaihtelee kuvan mukaan. Katsetta kuljettavia linjoja ja viivoja kuvissa on lähes aina.

Steve McCurry

SteveMcCurryKuvajournalisti Steve McCurryn kuvien aiheina ovat Etelä- ja Kaakkois-Aasian ihmiset, ympäristöt ja kulttuurit. Hänen tunnetuimmat teoksensa ovat ihmisten muotokuvat. Kuvissa esiintyy voimakkaita, kirkkaita värejä. Ympäristökuvien valaistus on luonnollista auringonvaloa, joka on yleensä heijastunut kohteeseen. Selkeää kontrastia valon ja varjon välillä ei ole muotokuvissa. Hyvin tummia varjoja on, mutta valon kirkkaus on hillitympää ja pehmeämpää. Vain parissa kuvassa on voimakkaita valoja.

Hyvin monet muotokuvista on otettu edestä päin ja lähes jokaisessa kuvassa kuvattava henkilö katsoo suoraan kameraan. Ihmisryhmistä otetut kuvat ovat dynaamisia.

Michael Kenna

Forest Edge, Hokuto, Hokkaido, Japan, 2004Englantilaisen Michael Kennan maisemakuvat ovat hyvin minimalistisia. Kuvat muodostuvat selkeistä silueteista ja muodoista. Valaistus on himmeää ja pehmeää. Pitkä valotus on saanut aikaan esimerkiksi taivaan, veden ja kohteen taustan pehmeyden. Kuvien kohteena on usein paljaat puut ja liikkuvat vesistöt.

Kuvien mustavalkoisuus korostaa vahvaa mustan ja vaaleanharmaan kontrastia. Mustat ovat piirtyneet kirkkaasti ja tarkasti kun taas vaaleatharmaat ovat pehmeitä. Himmeä valaistus on johtunut kuvien oton ajankohdasta, joka on yleensä iltahämärä tai aamunkoitto. Sommittelu kuvissa on hyvin tarkkaa ja siistiä. Selkeät, tummat muodot, on aseteltu kuviin symmetrisesti, kohtisuoraan tai klassisen siististi. Symmetrisyyttä ja siisteyttä korostaa itse kuvan muodon neliömäisyys. Kohtisuoran kulman lisäksi kuvia on otettu alatasosta tai hiukan yläkulmasta.

Man Ray

ManRayMan Ray, monipuolinen taiteilija, valokuvissaan kuvasi surrealistisia tilanteita ja olotiloja. Kuvien kohteet on usein kuvattu erikoislähikuvina, kiinnittäen katseen pieniin yksityiskohtiin. Hän tuotti kuvia myös fotogrammilla, johon ei tarvita kameraa.

Valaisut ovat aina keinotekoisia. Kirkasta spottivaloa on käytetty eräissä kuvissa. Kontrastit ovat usein vahvoja ja kuvattavien henkilöiden ja esineiden muotoja on tuotu esiin täytevalolla. Valonlähteiden määrä vaihtelee kuvien kesken, joka tuo jokaiseen oman tunnelmansa.

Rajauksiltaan kuvat ovat epätyypillisiä muotokuvia. Tämä vahvistaa kuvien kummallista tunnelmaa ja herättää ajatuksia siitä mikä tarina kuvalla voisi olla.

Kira Gluschkoff

KiraGluschkoffSuomalainen valokuvaaja, joka sai uransa alkamaan Pariisissa muotivalokuvaajana. Valokuvissa on aina kohteina mallit, heidän vaatteensa ja ympäristönsä. Kuvat on rakennettu ottamaan huomioon kaikki nämä seikat. Valaistus rakentuu sekä heijastetusta taustavalosta, täytevalosta ja päävalosta. Suurimmassa osista kuvia on ruunsaasti valonlähteitä, tuoden esiin lukuisat värit ja yksityiskohdat. Kuvia reunastaa usein tummat varjot ja valaistus ei ole liian voimakas.

Sommitteluja kuvissa löytyy kaikenlaisia. Useat kuvat ovat kokokuvia tai laajoja puolikuvia, jotta mallien asut näkyvät hyvin.

Hannes Heikura

HannesHeikuraLehtikuvaajana toiminut Heikura pari vuotta ennen kuolemaansa lopetti työnsä ja oli valokuvataiteilijana. Monet Heikuran kuvat ovat hyvin mustia. Valonlähteet ovat pieniä, erikoisia, heijastettuja ja epätavallisesti sommiteltuja. Kuvien kohteena ovat urbaanit ympäristöt ja erikoiset valonlähteet mitä Heikura on onnistunut hyödyntämään. Kuvissa piirtyy voimakkaasti ihmisten, esineiden ja eläinten siluetit. Toisinaan sommittelut ovat tyypillisiä, mutta useissa teoksissa valaistujen kohteiden sijoitus on erikoisempaa, varsinkin niissä kuvissa, jossa pieni alue on valaistu. Sommittelut lähes aina korostavat mustien varjojen määrää ja kokoa, tehden valaistusta kohteista pieniä ja ahtaalle ajettuja.

Harri Hinkka

HarriHinkkaHinkka ottaa kuvia mainoksiin, tuotteisiin ym. kaupallisiin tarkoituksiin. Hänet tunnetaan kuitenkin parhaiten muusikoiden kuvaajina ja hänen ominainen mustan värin määrä näkyy juuri näissä kuvissa. Lähes kaikissa hänen muotokuvissaan on paljon mustia varjoja ja murrettuja värejä.

Valaistus on aina hyvä kasvoissa ja muissa tärkeissä kohteissa, mutta muu ympäristö voi olla varjossa tai hyvin synkkää. Valon ja varjon kontrasti on voimakasta ja etenkin muusikoiden kuvissa se tuo uhkavaa tunnelmaa. Koska muotokuvat on tarkoitettu kuvassa olevien henkilöiden edustamiseen, sommittelut vaihtelevat kuvittain. Bändien kuvissa luodaan tunnelmaa ja ne ovat taiteellisempia, kun taas asiallisten ammattilaisten, kuten kokkien kuvat ovat yksinkertaisempia, hyvin valaistettuja ja siistejä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s